Duurzame beleid van ketens als Jumbo wel echt duurzaam?

BEKIJK AANBIEDINGEN

Ekoplaza-directeur Erik Does zet vraagtekens bij het duurzame beleid van ketens als Albert Heijn en Jumbo. Does reageert in een gesprek met 7ditches.tv als volgt op de vraag of Albert Heijn en Jumbo last hebben van Ekoplaza: ‘Nou last, wij zijn een prima stimulans om toch enigszins wat duurzaamheid in hun beleid te krijgen. Ik ben bang dat ze daar al moeite genoeg mee hebben. Als zij letterlijk doen wat wij doen, dan zeggen ze tegen 99 procent van hun eigen handelingen, dat ze het hartstikke verkeerd doen. Dus dat is een hele lastige spagaat waar ze in zitten. Zo komen we er steeds meer achter dat ze het weliswaar wel proberen, ik zou bijna zeggen wederom proberen voor die aandeelhouderswaarde, maar de echtheid daarvan, daar kunnen we vraagtekens bij zetten. Gelukkig doen steeds meer consumenten dat ook.’

Groei Jumbo

Does zegt verder dat de formule op dit moment geen plannen heeft voor het introduceren van maaltijdboxen. Ook over de uitbreiding van het winkelbestand is hij duidelijk. ‘We willen alleen organisch groeien. We hebben geen drang om harder te groeien voor welke private equiteers er dan ook zijn.’

Jumbo boodschappen prijs

De directeur onderstreept dat het bedrijf de band met lokale partijen belangrijker vindt dan de prijs. ‘Wij gaan niet voor de laagste prijs van appelsap uit Polen, een groot deel van onze appelsap komt uit de Middenbeemster. Een Nederlandse boer, een Nederlands landschap, dan kun je prima stemmen met je vork.’ (bron: via distrifood.nl)